نقد و بررسی پردازنده های AMD-FX

ارسال شده توسط : امیر مظفری | تاریخ ۲۰ دى ۱۳۹۰

«AMD» سال‌ها است از نظر کارایی در حوزه معماری x86 پشت سر Intel قرار گرفته است. از زمان معرفی اولین پردازنده Core 2 در سال 2006، AMD هیچگاه نتوانست روزهای خوش پردازنده‌های Athlon 64 و Athlon 62 X2 را تکرار کند. اما در عوض با کاهش قیمت‌ها و رقابتی وسیع در محدوده ریزپردازنده‌های زیر 200 دلار، جایگاه خود را حفظ کرد. این استقامت AMD بیشتر مدیون استراتژی «هسته‌های بیشتر در ازای قیمت کمتر» بود. AMD به خاطر قیمت‌گذاری‌های هوشمندانه بر روی اجزای 3 و 6 هسته‌ای، برای کسانی که نیاز به تعداد زیادی هسته داشتند، ارزشمند‌تر از گذشته شد.

 

در این مقاله سعی می کنیم که با تشریح معماری پردازنده نسل جدید، برتری ها و قابلیت های جدید آن را بررسی کنیم. همچنین یادآور می شویم که از اصطلاحات تخصصی زیادی استفاده شده و مطالب دارای سطح علمی متوسط و پیشرفته می باشند و تلاش شده در ابتدای بکار بردن هر اصطلاح جدید توضیح مختصری نیز در رابطه با آن عنوان شود، اما خوانندگانی که تجربه و اطلاعات محدودی دارند نیز می توانند برای اطلاع از نتایج بررسیها به بخش "عملکرد در بازیها" مراجعه کنند.

 


صفحه 1 از 2 | 1 2 ››
0 امتیاز
+ -
۰۹ فروردين ۱۳۹۱ ۰۹:۳۴
خیلی مفید و جامع بود.
دستت درد نکنه.
1 امتیاز
+ -
۱۰ بهمن ۱۳۹۰ ۱۰:۳۵
مرسی جالب بود
4 امتیاز
+ -
۰۲ بهمن ۱۳۹۰ ۲۲:۴۸
به هرحال intel از amd سرتره و در آینده هم همینطوره علت اصلیشم پول زیاد مالکان یهودی آن است تو تجارت پول حرف اول رو میزنه ویژگی محصولات amd به خاطر بازده کاری و قیمتی و اورکلاکینگ واقعا قابل تحسینه(مخصوصا در آشفته بازار سخت افزار در ایران) که این ویژگی رو در سری athlon و حتی پس از ادغام شدن با ati در کارتهای گرافیک محبوب سری hd4000 شاهد بودیم متاسفانه فشار رقابتی با nvidia و intel به طور محسوسی بر پیکره amd تآثیر کذاشته است.
0 امتیاز
+ -
۳۰ دى ۱۳۹۰ ۱۲:۰۷
علیرغم اهمیتی که به X86 داده می شود,باید بپذیریم که آینده از آن پردازنده های Fusion است. چه X86 و چه ARM

البته بازار هنوز در همان ذهنیت سابق است.

دوستانی که Llano دارند, با نرم افزارهای GPGPU تست بگیرند.
0 امتیاز
+ -
۲۶ دى ۱۳۹۰ ۰۹:۴۹
با توجه به این مقاله بولدزر از نسل intel 2ndgen i7 یعنی 2600 و 2600k ضعیف تره پس هنوز باید صبر کرد که بشه با سری 3000 اینتل مقایسش کنیم با اینکه core هاش رو بالا می بره ولی خروجی بهتری نمی گیره.
فکنم هیچ انتخابی بهتر از اینتل و انودیا برای خرید وجود نداره
0 امتیاز
+ -
۲۵ دى ۱۳۹۰ ۱۰:۱۰
فقط اینتل و دیگر هیچ ما که داریم با سی پی یو 2600k حال می کنیم. البته مخالف ای ام دی نیستم اما طرفدار اینتلم و اگر به دنبال سرعتی فراتر از تصور ذهنتون هستید Intel Core i7 3960X فراموش نکنید
0 امتیاز
+ -
۲۴ دى ۱۳۹۰ ۱۴:۳۶
نقل قول
منظور معماری X86 و دستورات منطبق با پردازنده های X86 هست،ربطی به X64 نداره چون اون معماری نیست و فقط یه افزونه برای همین X86 هست ، تمام پردازنده هایی که داخل PC های ما هستند دارای معماری X86 هستند، چه از AMD باشن و چه Intel، چه قدیم و چه جدید.
آره درسته ولی دقیقا معماری X86 داره تغییر میکنه و حالا من فکر کردم که شاید اسمش باشه البته در این نکته اشتباه از من بود که دقیق نگفتم.
1 امتیاز
+ -
۲۴ دى ۱۳۹۰ ۰۰:۰۰
ممنون امیر جان بابت مطلب.
خسته نباشی
4 امتیاز
+ -
۲۴ دى ۱۳۹۰ ۰۰:۰۰
نقل قول
عزیز من حرف شما رو قبول دارم ولی الان حوزه فعالیتها روی x64 هست و 86 دیگه دورش سر اومده و فعالیت تو این بازار دیگه فایده ای نداره.
منظور معماری X86 و دستورات منطبق با پردازنده های X86 هست،ربطی به X64 نداره چون اون معماری نیست و فقط یه افزونه برای همین X86 هست ، تمام پردازنده هایی که داخل PC های ما هستند دارای معماری X86 هستند، چه از AMD باشن و چه Intel، چه قدیم و چه جدید.

معماریهای دیگه از
1 امتیاز
+ -
۲۳ دى ۱۳۹۰ ۲۲:۳۰
نقل قول
برخی از کارشناسان عقیده دارند که احتمال خروج AMD از بخشی از بازار X86 وجود داره.
عزیز من حرف شما رو قبول دارم ولی الان حوزه فعالیتها روی x64 هست و 86 دیگه دورش سر اومده و فعالیت تو این بازار دیگه فایده ای نداره.
نقل قول
بله، همین دیروز در نمایشگاه CES2012 معرفی شد و اولین گوشیهای دارای پردازنده ی اینتل هم معرفی شدند.
در مورد این حرف هم APU یعنی پردازنده گرافیکی که الان این نوع پردازنده رو AMD وارد بازار کرده در بازار ایران هم موجوده که فوق العاده هستند(بنده خودم تست کردم) و البته اینتل هنوز به این تکنولوژی دست پیدا نکرده.
نسل بعد برای این نوع مدل هست که قراره بر روی ایکس باکس نسل بعد هم پیاده سازی بشه البته به شکل بسیار قوی تر.
البته من نمیخوام هیچکدوم از این دو شرکت رو بالا یا پایین ببرم هر دو شرکت در زمینه تکنولوژی خدمات بسیاری دادن واقعا.
2 امتیاز
+ -
۲۳ دى ۱۳۹۰ ۱۸:۰۵
عالی و کامل بود
خسته نباشید
amd ظاهرا تنها با تغییر سوکت و به کار گیری یه سوکت جدید براساس طراحیش میتونه وضعش بهتر بکنه
سعی میکنه بدون تغییر شرایط پیشرفت کنه که نمیشه
در واقع یه ترس داره ( از نظر من )
این سوکت AM3+ ارتقا یافته AM2 هست و چند سال هست که سوکت جدید معرفی نکرده
4 امتیاز
+ -
۲۳ دى ۱۳۹۰ ۱۰:۴۲
نقل قول
جالب اینجاست که اینتلی که ازش تعریف میکنید هنوز نمیدونه که تکنولوژی ساخت APU چجوریه!!
اینتل همیشه پردازنده های خوبی میده بیرون ولی بدرد بازار نمیخوره واسه همینم همیشه AMD فروش بیشتری داشته.
البته هر دو شرکت در زمینه تکنولوژی فوق العاده هستند مخصوصا AMD.
حوزه ی پردازنده های کم مصرف موبایل جایی بود که اینتل دیر وارد صحنه شد، برای همین هم نتونسته هنوز سهم چشمگیری نسبت به پردازنده های ARM کسب کنه

در مورد پردازنده های X86 برای PC ها و سرور ها برخلاف نظر شما اینتل حرف اول رو میزنه و هم در فن آوری و هم در بهره وری و سرعت پیروز بلامنازع هست. سهم اینتل از این بازار در سه ماه ی 4 سال قبل 71 درصد بود و سهم AMD هم همچنان در حال نزول بود.
برخی از کارشناسان عقیده دارند که احتمال خروج AMD از بخشی از بازار X86 وجود داره.
نقل قول
یه جایی خوندم که اینتل قرار امسال برای تبلت ها و گوشی های هوشمند APU بده بیرون.
بله، همین دیروز در نمایشگاه CES2012 معرفی شد و اولین گوشیهای دارای پردازنده ی اینتل هم معرفی شدند.
3 امتیاز
+ -
۲۳ دى ۱۳۹۰ ۰۹:۳۵
سلام
یه جایی خوندم که اینتل قرار امسال برای تبلت ها و گوشی های هوشمند APU بده بیرون.
0 امتیاز
+ -
۲۳ دى ۱۳۹۰ ۰۴:۳۸
جالب اینجاست که اینتلی که ازش تعریف میکنید هنوز نمیدونه که تکنولوژی ساخت APU چجوریه!!
اینتل همیشه پردازنده های خوبی میده بیرون ولی بدرد بازار نمیخوره واسه همینم همیشه AMD فروش بیشتری داشته.
البته هر دو شرکت در زمینه تکنولوژی فوق العاده هستند مخصوصا AMD.
3 امتیاز
+ -
۲۲ دى ۱۳۹۰ ۲۳:۰۴
یکم قدیمیه ولی خوبه
تشکر
AMD با بولدوزر هم نتونست کاری پیش ببره !
اخیرا رسما از رقابت تو بازار های اند و رده بالا کشید کنار
البته ما همیشه ای ام دی رو برای قیمت خوب در برابر کارایی خوب دوست داریم هرچند از جهت تکنولوژی یک قدم از اینتل عقب تره .
صفحه 1 از 2 | 1 2 ››

سر فصل